sunnuntai 9. kesäkuuta 2019

Kertausta kesällä 2019: Avaajan ensimmäinen lisätarjous ja reversetarjous

Avaajan lisätarjous avauksen 1 väriä jälkeen


Avaus 1 väriä ei vielä kovin paljon kerro käden laadusta, pisteitä voi olla 12 tai 21, käsi voi olla tasainen tai epätasainen. Avaajan onkin kerrottava toisella vuorollaan lisää tekemällä lisätarjous.

Avaajalla voi olla...

...tuki partnerin väriin. 

Avaaja tukee vastausväriä tarjoamalla tätä hyppäämättä 12-16 pisteellä ja hypäten 17-19 pisteellä. Vahvemmalla kädellä avaaja huolehtii täyspelin tarjoamisesta.

...tasainen käsi ilman tukea partnerin väriin

Avaaja tarjoaa sangia. Hyppäämättä  12-14 arvopisteellä ja hypäten 18-19 arvopisteellä. (15-17 arvopisteellä avaustarjous on 1 sangi).

...pitkä avausväri. 

Vähintään kuuden kortin avausvärillä avaaja tarjoaa värinsä uudestaan. 12-16 pisteellä alimmalla tasolla, 17-19 pisteellä hypäten

...kaksi väriä.  

Jos avaajalla on kaksi neljän kortin väriä, hän voi tarjota toisenkin, jos voi tehdä sen yhden tasolla. Muussa tapauksessa avausväri pitää olla vähintään viisi korttia ja toinen väri vähintään 4 korttia. Avausväriä alemman värin tarjoaminen kahden tasolla lupaa 12-19 pistettä, Tähän vastaaja saa passata vain erittäin huonolla (6-7p) kädellä.

Avausväriä ylemmän värin tarjoaminen kahden tasolla lupaa 17-21 pistettä ja on kierrosvaatimus. Tätä kutsutaan reversetarjoukseksi.


Vastaajan tarjous 2NT reversetarjoukseen on ainoa heikko tarjous. Siihen avaaja voi joko passata tai tarjota vastaajan värin tai oman ensimäisen värinsä loppusitoumukseksi. Muut tarjokset, jotka eivät ole täyspelitasolla, ovat täyspelivaatimuksia.

Kaikki muut vastaajan tarjoukset lupaavat lisävoimaa ja ovat täyspelivaatimuksia.

Kun avaaja on tehnyt lisätarjouksen, voi vastaaja hyvin usein päättää oikeasta sitoumuksesta.

Vastaajan reversetarjous


Myös vastaaja voi tehdä reversetarjouksen. Vastaajan reversetarjous lupaa vähintään 10 arvopistettä ja on kierrosvaatimus.

Esimerkkejä


Tarjoussarja menee 1C-1S ja sinulla on


Ensimmäisellä ja toisella kädellä et tarjoa 2D, sillä se lupaisi vahvan 17-21 pisteen käden. Ensimmäisella kädellä 2C on sopiva tarjous. Se tosin lupaa kuuden kortin värin, mutta 1NT kuvaisi kättä vielä huonommin. Toisella kädellä sen sijaan 1NT on hyvä. Kolmannessa ja neljännessä kädessä on 18 arvopistettä, joten voima riittää vahvaan tarjoukseen. Kolmannella kädellä voit tarjota 2H, mikä kertoo myös 5-4 –jakauman. Viimeinen käsi on väliinputoaja, mutta kannattaa tarjota 2NT, mikä lupaa tasaisen käden ja 18-20 ap.

Esimerkkijako:



Avaat 1C ja partneri tarjoaa 1S. Nyt sinulla on erittäin sopiva käsi reversetarjouksen tekemiseen, joten tarjoat 2H. Tähän partneri ei saa passata. Valttituella pohjoisen tarvii vain pohtia kuinka korkealle hän korottaa. Jos pohjoisella olisi pari pistettä enemmän, hän tekisi slammivihjeen tarjoamalla 3H, mutta nyt hän tyytyy korottamaan täyspeliin.

Länsi lähtee ruutukakkosella ja pysähdyt suunnittelemaan pelinvientiä. Sinulla näyttäisi olevan kaksi patamenevää ja yksi ruutumenevä. Laitat pöydästä pienen ja otat idän sotilaan yli ässällä. Otat valtit pois neljällä kierroksella (itä sakaa padan ja kaksi ruutua), ja ryhdyt kasvattamaan pataa. Itä ottaa heti kiinni ja puolustus ottaa kolme ruututikkiä, minkä jälkeen länsi kääntää ristikympin. Pöydän sotamies saa tikin ja kasvatat padan. Nyt itä kääntää ristiä ja menetät lopulta vielä yhden ristitikin. Kolme pietiä. Mikä meni vikaan?

Aloitetaan alusta. Mitä lähtökortti kertoo? Koska olette tarjonneet kaikkia muita värejä, ruutulähtö ei välttämättä kerro sitä, onko lännellä värissä kuvakortteja. Mutta se kertoo sen, että länsi ei halua lähteä valttia. Syynä siihen saattaa olla, että hänellä on pitkä valtti. Varaudut siis siihen, mutta ensimmäiseen tikkiin joudut silti arvaamaan, toivotko lännelle sotamiestä vai kuningasta. Pienen laittaminen pöydästä on tällöin parempi, koska itä voi tehdä virheen. (Annathan hänelle mahdollisuuden?) Nyt itä kuitenkin laittaa sotamiehen ja otat ässällä. Pelaat valttia kuninkaalle ja pelaat pataa. Itä ottaa tikin kuninkaalle ja jatkaa ruutua lännen kuninkaalle. Takaisin tulee pata idän ässälle, joka jatkaa lisää pataa. Olet menettänyt jo kolme tikkiä, joten varastat ässällä. Tällä kertaa varotoimi oli tarpeeton, sillä länsi tunnustaa padalla tähän tikkiin. Otat herttarouvan, mille itä sakaa ruudun. Nyt leikkaat lännen herttakympin ja peli on kotona.



Edit: 10.6.2019  Lisätty esimerkkijako 10.6.2019
         23.6.2019 Korjattu pisterajat 13 → 12, korjattu, että avaajan alempaan väriin saa passata 6-7                            pisteellä.



Juha Ristioja 9.6.2019


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti