maanantai 20. toukokuuta 2019

Kertausta kesällä 2019: Pelinvientivihjeitä sangipelissä




1)  Tarkastele lähtökorttia. Mieti mitä se kertoo sinulle. Mieti miten saat sitoumuksen kotiin. Tee tämä ennen kuin pelaat kortin ensimmäiseen tikkiin.
2)  Laske pikatikit.
3)  Jos pikatikit riittävät kotipeliin, voit ottaa ne, kun pääset kiinni.
4)  Jos pikatikit eivät riitä kotipeliin, mieti mistä väristä voit kasvattaa lisää tikkejä. Yleensä kannattaa kasvattaa pitkiä värejä.
5)  Varmojen tikkien ottaminen ensimmäiseksi on melkein aina väärin, elleivät pikatikit riitä kotipeliin.
6)  Vielä kerran, jos pikatikit eivät riitä kotipeliin, kasvata tikkejä tai käytä leikkausta lisätikkien saamiseen.
7)  Pelaa kuvia kohti.
8)  Kasvattaessa väriä pelaa kuvakortit ensin siitä kädestä, missä kortteja on vähemmän.
9)  Myös pelinviejän yleensä kannattaa pelata “toinen käsi matalaa”.
10) Vielä kerran, jos et keksi mistä saat tarpeeksi tikkejä kotipeliin, varmojen tikkien ottaminen ensin on silti yleensä väärin. Tee jotain muuta.


Leikkaaminen


Sinulla on pöydässä

ª AQ64

Pelaa pieni kortti kädestä. Jos vasemmanpuoleinen vastustaja pelaa pienen, pelaa rouva.

Sinulla on pöydässä

ª AQT4

Pelaa pieni kortti kädestä. Jos vasemmanpuoleinen vastustaja pelaa pienen, pelaa kymppi. Kun olet seuraavalla kerralla kädessä kiinni, pelaa jälleen pieni kädestä ja varaudu pelaamaan rouva.

Sinulla on pöydässä

ª AJT4

Pelaa pieni kortti kädestä. Jos vasemmanpuoleinen vastustaja pelaa pienen, pelaa kymppi. Kun olet seuraavalla kerralla kädessä kiinni, pelaa jälleen pieni kädestä ja varaudu pelaamaan sotamies.

 Kuvia kohti pelaaminen


Sinulla on pöydässä

ª KQ64,                  ª KJ64,                   QJ64,

Pelaa pieni kortti kädestä. Jos vastustaja tunnustaa pienellä, pelaa pienin kuvakortti.

Kasvattaminen

Sinulla on pöydässä

ª K64                                                         

ja kädessä                                                

ª QJT73

Pelaa pieni kortti kuningasta tai rouvaa kohti. Jos kuningas saa tikin, pelaa rouvaa kohti. Jos rouva saa tikin, pelaa kuningasta kohti. Kun vastustajat ottavat ässän, kasvavat pienemmät kortit vahvoiksi.

Sinulla on pöydässä

ª K64                                                         

ja kädessä                                                

ª A7532

Jos pelaat ässän ja kuninkaan ja molemmat tunnustavat väriä, voit pelata kolmanneksi pienen kortin ja saat myöhemmin väristä kaksi tikkiä lisää. Mutta jos väri istuu 4-1, kasvatit juuri vastutajalle kaksi tikkiä. Parempi onkin pelata ensin molemmista käsistä pieni kortti ja kun pääset uudestaan kiinni, pelaa kuningas. Jos molemmat vastustajat tunnustavat, voit ottaa väristä kolme tikkiä lisää.

“Toinen käsi matalaa”

Sinulla on pöydässä

ª A43                                                         

ja kädessä                                                

ª QT72

Vasemmanpuoleinen vastustaja pelaa pataa. Laita pöydästä pieni. Samantekevää kummalla puolustajalla on kuningas, saat väristä ainakin kaksi tikkiä aikanaan.

Esimerkkijako


W/ALL
3NT/E
LÄHTÖ §3
TULOS 9
K975
KJ7
753
954
AJ2
Q9653
KQ2
AT
Q64
T842
AJT
KJ7
T83
A
9864
Q8632


W                         N                          E                          S
1H                       P                           2NT                     P
3NT                     Kp.

Tarjoamisen jälkeen ihmettelet, miksi pelaatte sitoumusta 3NT ettekä 4H, mutta sitä voi pohtia myöhemmin.

Ristikolmonen näyttää lähdöltä pitkästä väristä neljänneksi suurimmalla. Tällä kertaa sillä ei ole merkitystä, sillä laittamalla kympin varmistat itsellesi kolme tikkiä rististä riippumatta siitä, kummalla vastustajalla on ristirouva.

Seuraavaksi lasket pikatikit: Rististä kolme, ruudusta kolme ja padasta yksi. Kaksi tikkiä puuttuu. padasta leikkaamalla etelältä kuningasta voit saada yhden tikin lisää ja jos etelällä on pelkästään kuningas ja yksi hakku, saat väristä vielä kolmannen tikin. Varmemmin saat ylimääräisiä tikkejä pelaamalla kaksi kertaa herttaa, jolloin saat kaksi tai kolme lisätikkiä. Herttaa on viisainta pelata kuvia, tai kuvaa kohti.

Mitä siis pelaat nyt?

Ristikympin, jonka otat yli sotamiehellä. Ethän pelannut ensimmäistä korttia ennen kuin suunnittelit pelinviennin? Ristikympin jälkeen voit pelata herttaa rouvaa kohti. Ässän jälkeen etelä kääntää pataa. Jälleen noudatat sääntöä ”toinen käsi pientä” ja pelaat pöydästä pienen. Pohjoinen ottaa kuninkaalla ja jatkaa pataa. Pelaat patarouvan jälkeen toisen kerran herttaa ja pohjoinen pelaa sen jälkeen kolmannen padan, jonka saat ässällä.

Nyt vastustajat ovat saaneet kaksi tikkiä, ja yksi pata on vielä vastustajilla. Voit siis huoletta pelata kolmannen kierroksen herttaa. Nyt pohjoinen ottaa hertta- ja patatikin, mutta saat loput ja sitoumus menee kotiin.


Voit myös onnitella itseäsi hyvästä sitoumuksesta, neljä herttaa on mahdotonta saada kotiin ilman patalähtöä. Mutta syytä ylpeyteen ei ole. sillä tarjosit väärin. Idän oikea tarjous on kahden sangin sijaan 3H, mutta nyt lännen tehtävä on ehdottaa sitoumukseksi 3NT, mikä myös idälle sopii.

edit 23.5.2019. lisätty esimerkkijako


Juha Ristioja 20.5.2019

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti